Čas se izteka
Če razmišljate o postavitvi sončne elektrarne, je zdaj skrajni čas, da ukrepate. S 1. januarjem 2024 bo prišlo do velike in zelo pomembne spremembe: ukinja se namreč t. i. sistem neto meritev oziroma net metering.
To se je zgodilo leta 1965. Novoustanovljeno podjetje je dobilo ime TAB ali Tovarna akumulatorskih baterij. Že leta 1972 se je povezalo z avtomobilsko industrijo in začelo proizvajati zagonske baterije oziroma akumulatorje. Ti so še danes med njihovimi glavnimi proizvodi in jih letno izdelajo več kot pet milijonov. Ob tem proizvajajo še baterije za industrijsko in tudi vojaško uporabo, odslej pa izdelujejo tudi takšne za vaš dom.
»Pravzaprav se ni bilo težko odločiti, da se povežemo s TAB-om,« pojasnjuje generalni direktor Porsche Slovenija Danilo Ferjančič. »S TAB-om pri izdelavi zagonskih baterij sodeluje že koncern Volkswagen. In ko smo iskali partnerja za naše hranilnike, smo kaj hitro ugotovili, da se nima smisla ozirati daleč, saj imamo odlično možnost praktično tik pred nosom.«
V strategiji e-mobilnosti Porsche Slovenija je že od začetka jasno zapisano, da želimo strankam ponuditi celotno storitev, od električnega avtomobila in polnilnice zanj do sončne elektrarne in hranilnika energije. »Malo smo pogledali po svetu in ugotovili, da ima Tesla najboljšo rešitev. Njegov hranilnik je prikupen, vendar po našem mnenju ne najbolj primeren za domače okolje. Zato smo preprosto hoteli narediti boljšega. Skupaj s TAB-om smo se odločili, da uporabimo drugačno kemijo baterijskih celic, kot jo uporablja Tesla. Naše celice so namreč LiFePO4 oziroma litij-železo-fosfatne. Ta kemična zmes je precej bolj vzdržljiva in varnejša kot tiste baterije, ki jih najdete v računalnikih ali telefonih in Teslovih hranilnikih,« je dodal Ferjančič.
»Edino, kar ni rezultat domačega razvoja, so baterijske celice,« pove direktor TAB-a Bogomir Auprih. »Vse drugo, od elektronike do ohišja in seveda izdelave, je plod slovenskega znanja. In v Sloveniji imamo baterijskega znanja na pretek. Veseli smo, da nas je poklicalo podjetje Porsche Slovenija. Ideja nam je bila že od začetka všeč in hitro smo našli skupni jezik. Ja, res je, odločili smo se za drugačno baterijsko kemijo, predvsem zaradi varnosti. Cena samih surovin namreč ne igra velike vloge, za nas in Porsche Slovenija je bila glavna varnost.«
Tudi če gre predvsem za varnost, pa je pomembna še ena stvar: v teh baterijah namreč ni spornega kobalta. In to bo lahko odločilno tudi pri prodoru na tuje trge, saj so nekatere zahodne, predvsem pa skandinavske države na to izredno pozorne. »Seveda si želimo tudi prodora na tuje trge. Gre za odličen hranilnik z izredno sprejemljivo ceno. Prepričani smo, da je to eden izmed najboljših tovrstnih proizvodov. Ob tem pa smo vsi skupaj kar veliko pozornosti namenili tudi oblikovanju. Ne samo, da je naš hranilnik dober, je tudi lep.«
Ampak Bogomir Auprih še ni čisto zadovoljen in verjetno ne bo preteklo veliko časa do takrat, ko bodo tudi baterijske celice izdelovali v TAB-u. »Tale nesrečna korona nas je precej upočasnila. Nameravamo namreč zgraditi tovarno baterijskih celic. Naš partner je na Kitajskem in v tem trenutku je z njim težko sodelovati, malo zaradi epidemije, malo pa zaradi tamkajšnje politike. Tako se nam začetek gradnje tovarne nekoliko zamika. Ampak naš načrt je, da začnemo baterijske celice proizvajati v Sloveniji. Prepričan sem, da je prihodnost v baterijah, in dobro je, da smo na to popolnoma pripravljeni.«
V Mežici že desetletja razmišljajo tudi o reciklaži, saj so materiali, ki so v baterijah, predragoceni, da bi jih preprosto zavrgli. Njihov reciklažni obrat je začel delovati že leta 1990. In če znajo povsem reciklirati svinčeve baterije, bodo znali tudi sodobne brez svinca. »Za zdaj sicer ni nobene potrebe, da bi hiteli z ustanovitvijo obrata za reciklažo teh baterij. Skupaj s Porsche Slovenija dajemo desetletno garancijo za ta hranilnik. Obljubljamo tri tisoč ciklov, kar je izredno veliko. In ko se bo pojavila potreba po reciklaži, bomo te hranilnike in še kaj sposobni tudi reciklirati. Vendar se to po našem mnenju ne bo zgodilo še kakšnih petnajst let. Do takrat pa bodo dobro poznane tudi tehnologije za reciklažo oziroma razgradnjo. In seveda bomo takrat zraven.«
Preberite več
Čas se izteka
Če razmišljate o postavitvi sončne elektrarne, je zdaj skrajni čas, da ukrepate. S 1. januarjem 2024 bo prišlo do velike in zelo pomembne spremembe: ukinja se namreč t. i. sistem neto meritev oziroma net metering.
Izzivi in številke evropskega zelenega prehoda
Podnebne spremembe so nas pripeljale do točke brez povratka. Onesnaženje, pregrevanje ozračja, prometni zamaški, izčrpanost naravnih virov in druga dejstva so posledica neodgovornega ravnanja v preteklosti. Dolgoročna rešitev je sprememba paradigme, ki jo prinaša evropski zeleni načrt. Vanj bo Evropa do leta 2030 vložila 1,8 biljona evrov, njen cilj pa je, da postane prva ogljično nevtralna celina.
Z dobro ekipo do lastne elektrarne na strehi
Na Smoletovi za Bežigradom domuje prva ljubljanska samooskrbna sončna elektrarna na večstanovajskem objektu.