Pogosta vprašanja KONTAKT

Iz prve roke

03.03.2022

Aleš Čad iz Gostilne Čad o povezovanju tradicije gostoljubja z elektrificirano prihodnostjo.

Iz prve roke

03.03.2022

/

Ko je znamenita gostilna Čad v Ljubljani leta 1889 odprla svoja vrata, na okoliških ulicah ni bilo še nobenega avtomobila. Dobrih 120 let kasneje po ljubljanskih, slovenskih in svetovnih cestah vozi vse več električnih avtomobilov. In pri Čadu, kjer imajo zdaj tudi hotel in bistro, so ta trend in priložnost, ki jo ponuja gostom, prepoznali med prvimi gostinci v Sloveniji.

Namesto privezov za konje imate danes pred gostilno Čad šest polnilnih mest za električne avtomobile. Zanimiv preskok. Kako pa so se v tem času spreminjali vaši gostje?

Včasih je bil Čad na obrobju Ljubljane, daleč od centra, relativno gledano je bil približno tam, kjer so danes Vodice. Takrat se je ta del imenoval Spodnji Rožnik pri Ljubljani. In kot se je spreminjala podoba mesta, so se spreminjali tudi gostje. Toda posebnost naše gostilne je, da so naši gostje iz več generacij iste družine. K nam prihajajo gostje, katerih starši in stari starši so tudi naši gostje. Pri nas zato vidite vse generacije. Naši najstarejši gostje, ki jih poznamo po imenu, na kar smo zelo ponosni, so stari tudi prek sto let in so gostilno obiskovali še pred drugo svetovno vojno. Zgodbe, kot je naša, so redke: da bi se neka gostilna lokacijsko in kakovostno obdržala na istem mestu, kot je bila. To pripisujemo tudi stalni skrbi za dobro počutje gosta in kakovostni ponudbi.

Kaj iščejo gostje danes, po čemer pred stoletjem niso povpraševali?

Gotovo pričakujejo več. Na splošno je ponudba širša, ljudje več potujejo, več vidijo in doživijo, kot so denimo naši stari starši. Včasih so bili morda povsem zadovoljni z osnovnimi storitvami, medtem ko je zdaj ponudbe že toliko, da je treba biti pozoren, da je ta bogata in odnos do gosta spoštljivo profesionalen. Tako danes naši gostje vse pogosteje prihajajo z električnimi vozili. Poleg tega so ljudje, ki jih uporabljajo, tudi tip gostov, ki si jih želimo. Z možnostjo polnjenja električnih vozil zagotovo pritegnemo dodatne obiskovalce. Naša polnilna mesta so večinoma zasedena, saj na njih polnimo tudi službena električna vozila.

Z novim hotelom, ki v zgornjem delu oblikovno spominja na skedenj, in s tem, da gostilna gostuje v stari kmečki hiši, v vse bolj sodoben center Ljubljane prinašate nekaj domačijskosti. Navzven gostilna ne daje prenovljenega videza, vendar jo neprestano skrbno vzdržujemo. Zagotovo občutek stare hiše s tradicijo in zgodovina vabita, a če nista povezana s kakovostjo surovin, ki jih uporabljamo pri pripravi hrane, in inventarja ter vrhunskim osebjem, nobena prenova ne pomaga. Najlažje je narediti nov lokal, precej težje pa ga je držati na visokem nivoju. »Danes naši gostje vse pogosteje prihajajo z električnimi vozili. Poleg tega so ljudje, ki jih uporabljajo, tudi tip gostov, ki si jih želimo. Z možnostjo polnjenja zagotovo pritegnemo dodatne obiskovalce. Naša polnilna mesta so večinoma zasedena, saj na njih polnimo tudi službena električna vozila.«

Ker smo želeli nekako ohraniti to tradicionalno podobo Čada, smo se z novim hotelom poklonili tradicionalni arhitekturi nekdanjega skednja za konje. Hotel je tako sestavljen iz dveh delov. V zgornjem, ki z lesenimi elementi spominja na skedenj, je spalni del s sobami in apartmajema. Spodnji del, ki je obložen s kamnito fasado, pa je namenjen bistroju, v katerem poleg klasične kavarniške ponudbe strežemo tudi zajtrke in prigrizke. Oblika hotela je posebna, izrazito lepa. Ko pogledate stare fotografije skednja in hotel, opazite neverjetno podobnost. To, da smo šli v pravo smer, potrjujejo tudi pozitivni komentarji sprehajalcev, ki se tod mimo sprehajajo že desetletja. Hkrati pa je hotel zgrajen in urejen po najsodobnejših standardih. Opremljen je s toplotno črpalko, zaradi česar je poraba energije kar se da smotrna in trajnostna. Zagotovo pa v prihodnosti načrtujemo sončno elektrarno tudi za hotel.

Sončno elektrarno sicer že imate na gostilni. Je del sistema MOON, skupaj s polnilnicami za električne avtomobile pa ste jo namestili pred dobrim letom. V gostinstvu, sploh pa v hotelirstvu je vse bolj poudarek na lokalnosti, zeleni ekonomiji, prijaznosti do narave. Ste se zato odločili za to energetsko rešitev?

Glavni razlog je bil, da smo hoteli iti v korak s časom, so pa tudi gostje izrazili potrebo po polnjenju električnih vozil. Strinjali smo se, da je to dobra priložnost za nas. Trend električnih vozil je v zadnjih letih bliskovito naraščajoč. Vse več je ljudi, ki z avtomobili potujejo po Sloveniji in čez njo ter jim je, jasno, zelo priročno, če se lahko dobro najejo (ali naspijo), vmes pa napolnijo svoja vozila. Posebno se je to pokazalo v zadnjem času, ko so drugi načini potovanja okrnjeni. Vse več gostov prihaja z električnimi avtomobili iz okoliških držav.

Kako pa sta potekala naročilo in namestitev celotnega sistema MOON?

Pripraviti smo morali novo odjemno mesto, napeljati smo morali dodatne kable, se dogovoriti z Elektrom Ljubljana. Ampak tu nam je MOON izjemno pomagal, od svetovanja, kako načrtovati, pridobiti dovoljenja, kakšne sončne celice in polnilne postaje izbrati, pa vse do končne izvedbe. Ves proces so moonovci vodili tako profesionalno, da kljub zahtevnosti projekta nismo imeli niti enega nepredvidenega zapleta ali težave. Celoten sistem – sončne celice na strehi, odjemno mesto, hranilnik in razdelilnik ter hitre polnilne postaje – so prilagodili hiši in drugi infrastrukturi. Mislim, da smo eni redkih v Sloveniji, ki imamo celoten sistem. In ta res deluje brezhibno. Naša izkušnja je izrazito pozitivna.

Kako pa se je inštalacija sončne elektrarne pri vas poznala na porabi in stroških?

Iskreno: še ne vemo. Niti nismo posebej računali, v koliko letih se nam bo investicija povrnila. Vseh reči ne gre gledati samo skozi surovo matematiko, se nam bo pa naložba tako ali drugače gotovo povrnila v nekaj letih – tako z zmanjšanjem stroškov kot tudi s privlačnostjo za goste. Fino se nam zdi, da smo se odločili za to. Čutimo, da smo zaradi tega danes v prednosti. Če bi se za to odločili čez pet let, bi bili verjetno že v zaostanku. Preprosto smo čutili, da je zdaj čas za to.

Menite, da bodo čez petdeset let na vašem parkirišču parkirana samo električna vozila? Mislim, da bo elektrika skupaj z drugimi energenti v porastu gotovo še naslednjih petdeset let. Ampak investicija v tak sistem za nas ni bila posledica preračunljivosti, ampak vprašanje ljubezni in veselja do razvoja. To, da imamo sistem sončnih celic in polnilnic, pove veliko tudi o nas in naši filozofiji. Verjamemo, da mora denar krožiti in da v resnici nazaduješ, če obstaneš. Ko se enkrat zadovoljiš s trenutnim stanjem, ne napreduješ in tako lahko celotna zgodba hitro propade. Treba se je razvijati, dokler gre.

Danes naši gostje vse pogosteje prihajajo z električnimi vozili. Poleg tega so ljudje, ki jih uporabljajo, tudi tip gostov, ki si jih želimo. Z možnostjo polnjenja električnih vozil zagotovo pritegnemo dodatne obiskovalce. Naša polnilna mesta so večinoma zasedena, saj na njih polnimo tudi službena električna vozila.

Sončno elektrarno sicer že imate na gostilni. Je del sistema MOON, skupaj s polnilnicami za električne avtomobile pa ste jo namestili pred dobrim letom. V gostinstvu, sploh pa v hotelirstvu je vse bolj poudarek na lokalnosti, zeleni ekonomiji, prijaznosti do narave. Ste se zato odločili za to energetsko rešitev?

Glavni razlog je bil, da smo hoteli iti v korak s časom, so pa tudi gostje izrazili potrebo po polnjenju električnih vozil. Strinjali smo se, da je to dobra priložnost za nas. Trend električnih vozil je v zadnjih letih bliskovito naraščajoč. Vse več je ljudi, ki z avtomobili potujejo po Sloveniji in čez njo ter jim je, jasno, zelo priročno, če se lahko dobro najejo (ali naspijo), vmes pa napolnijo svoja vozila. Posebno se je to pokazalo v zadnjem času, ko so drugi načini potovanja okrnjeni. Vse več gostov prihaja z električnimi avtomobili iz okoliških držav.

Kako pa sta potekala naročilo in namestitev celotnega sistema MOON?

Pripraviti smo morali novo odjemno mesto, napeljati smo morali dodatne kable, se dogovoriti z Elektrom Ljubljana. Ampak tu nam je MOON izjemno pomagal, od svetovanja, kako načrtovati, pridobiti dovoljenja, kakšne sončne celice in polnilne postaje izbrati, pa vse do končne izvedbe. Ves proces so moonovci vodili tako profesionalno, da kljub zahtevnosti projekta nismo imeli niti enega nepredvidenega zapleta ali težave. Celoten sistem – sončne celice na strehi, odjemno mesto, hranilnik in razdelilnik ter hitre polnilne postaje – so prilagodili hiši in drugi infrastrukturi. Mislim, da smo eni redkih v Sloveniji, ki imamo celoten sistem. In ta res deluje brezhibno. Naša izkušnja je izrazito pozitivna.

Kako pa se je inštalacija sončne elektrarne pri vas poznala na porabi in stroških?

Iskreno: še ne vemo. Niti nismo posebej računali, v koliko letih se nam bo investicija povrnila. Vseh reči ne gre gledati samo skozi surovo matematiko, se nam bo pa naložba tako ali drugače gotovo povrnila v nekaj letih – tako z zmanjšanjem stroškov kot tudi s privlačnostjo za goste. Fino se nam zdi, da smo se odločili za to. Čutimo, da smo zaradi tega danes v prednosti. Če bi se za to odločili čez pet let, bi bili verjetno že v zaostanku. Preprosto smo čutili, da je zdaj čas za to.

Menite, da bodo čez petdeset let na vašem parkirišču parkirana samo električna vozila? Mislim, da bo elektrika skupaj z drugimi energenti v porastu gotovo še naslednjih petdeset let. Ampak investicija v tak sistem za nas ni bila posledica preračunljivosti, ampak vprašanje ljubezni in veselja do razvoja. To, da imamo sistem sončnih celic in polnilnic, pove veliko tudi o nas in naši filozofiji. Verjamemo, da mora denar krožiti in da v resnici nazaduješ, če obstaneš. Ko se enkrat zadovoljiš s trenutnim stanjem, ne napreduješ in tako lahko celotna zgodba hitro propade. Treba se je razvijati, dokler gre.

MOON nam je izjemno pomagal, od svetovanja, kako načrtovati, pridobiti dovoljenja, kakšne sončne celice in polnilne postaje izbrati, pa vse do končne izvedbe. Ves proces so moonovci vodili tako profesionalno, da kljub zahtevnosti projekta nismo imeli niti enega nepredvidenega zapleta ali težave. Celoten sistem – sončne celice na strehi, odjemno mesto, hranilnik in razdelilnik ter hitre polnilne postaje – so prilagodili hiši in drugi infrastrukturi. Imamo celoten sistem, in ta res deluje brezhibno. Naša izkušnja je izrazito pozitivna.