Pogosta vprašanja KONTAKT

E-mobilnost na veliko

15.11.2023

Električni avtomobili postajajo v poslu in osebni uporabi nekaj vsakdanjega. Kako pa se razvija e-mobilnost pri večjih vozilih? Vse hitreje.

E-mobilnost na veliko

15.11.2023

Pogovarjali smo se s Primožem Babnikom, direktorjem CSM v družbi MAN Truck & Bus Slovenija, v kateri na slovenske ceste že pošiljajo tudi električne tovornjake in avtobuse. Prav tako so z električnimi osebnimi vozili opremili zaposlene in poskrbeli za fotovoltaiko na poslopju na Brnčičevi ulici v Ljubljani. Tudi velike zgodbe so torej že električne.

MAN Truck & Bus je v okviru skupine Traton del koncerna Volkswagen. Je ideja za povezovanje s Porsche Slovenija in znamko MOON prišla iz širšega globalnega okolja ali ste se za sodelovanje dogovorili lokalno? 

Ideja izhaja direktno iz podjetja MAN Truck & Bus Slovenija, izbira pa je bila logična. Ko gre za našo službeno floto, smo se odločili za vozila iz skupine Volkswagen Group, poleg tega pa smo celoten sistem MOON izbrali tudi zato, ker bomo lahko enako rešitev ponudili našim strankam ob nakupu električnih vozil. Na samem začetku smo projekt predstavili kolegom iz centrale, torej upravi podjetja MAN Truck & Bus, ki nam je prižgala zeleno luč za izvedbo in dodatno dodelila tudi status pilotnega projekta. Vse skupaj se odvija v to smer, da bodo podobne rešitve implementirali tudi v drugih državah. 

Kateri so bili glavni cilji, da ste se odločili za ta korak?  

Prvotno je bila to želja po nižanju stroškov in napredku na področju ekologije, zmanjšanju emisij ter trajnosti. V ponudbi podjetja MAN Truck & Bus so električni tovornjaki, avtobusi in dostavna vozila, prav tako pa smo v Sloveniji elektrificirali celotno floto službenih vozil in plinski energent za ogrevanje želeli zamenjati z elektriko oziroma toplotno črpalko. Tako je celotna zgodba prerasla postavitev polnilnic in postala zaključena celota: vgradnja sončne elektrarne, polnilnic za električna vozila in toplotne črpalke za sklenitev kroga samooskrbe ter seveda tudi sistem energetskega upravljanja vseh enot in povezanih sistemov. Logično je bilo, da smo iskali celovito rešitev, in v končni izvedbi projekta bo vse skupaj združeno v sistem MOON, vključno z energetskim upravljanjem optiMOON. 

Elektrifikacija se v svetu osebnih vozil tudi pri nas že odvija vse hitreje. Kakšno pa je stanje na področju e-mobilnosti pri tovornjakih in avtobusih?  

O prihodnosti ne le govorimo, temveč jo tudi aktivno uresničujemo. Na lokalnem in regionalnem nivoju je e-mobilnost že prisotna, tu so mestni avtobusi, tovornjaki in dostavna vozila. S širitvijo infrastrukture pa bodo vozila za dolge razdalje zelo primerna in zanimiva za vse kupce segmenta transportne industrije. S spreminjanjem statusa quo si nenehno prizadevamo predrugačiti svet, ki ga soustvarjamo. Naš cilj je prihodnost, v kateri bo vsak tovornjak, avtobus ali dostavnik pametnejši, varnejši in bolj trajnosten kot kadar koli prej: z učinkovitejšimi pogonskimi sklopi, inteligentnimi asistencami za vožnjo in povezanimi digitalnimi storitvami. E-mobilnost je že tu. Prizadevamo si za čistejše okolje in s tem povezana vozila brez izpustov. MAN Truck & Bus v svojem rangu električnih vozil že ponuja električni dostavnik eTGE s 100-kilovatnim motorjem in dosegom do 130 kilometrov (v prihodnje in z novim modelom bo ta doseg veliko večji), električni tovornjak eTGM z močjo motorja 264 kilovatov in dosegom do 190 kilometrov ter nagrajeni avtobus Lion’s City E z do 150-kilovatnim motorjem in dosegom do 350 kilometrov. Leta 2024 bodo na ceste zapeljali tudi prvi vlačilci težke kategorije, primerni za daljše razdalje, eTGX z 200- do 350-kilovatnim motorjem ter dosegom med 600 in 800 kilometri. Z elektrifikacijo tovornega prometa se seveda zmanjšajo izpusti, kar pomeni, da tudi prometni sektor prispeva svoj delež k prehodu v nizkoogljično, trajnostno družbo in zmanjševanju LCA-emisij proizvodov.

Kaj to pomeni za MAN v Sloveniji tehnološko – nove tehnologije, nove servisne kapacitete – ter kaj kadrovsko – imate kadre, ki se zavedajo pomena e-mobilnosti in znajo uresničevati visoke cilje? 

Ker je e-mobilnost segment prihodnosti, je tudi naše kadrovanje usmerjeno v iskanje zaposlenih, ki bodo fokusirani predvsem nanjo ter imajo znanje s področja transportne industrije in logistike. Intenzivno in namensko izobražujemo zaposlene ter hkrati urejamo prostore našega podjetja. S širitvijo servisne delavnice smo naredili glavni korak za povečanje kapacitet ter poseben prostor namenili servisiranju električnih vozil in pripravi na e-mobilnost. Seveda k temu sodi tudi zagotavljanje primerne infrastrukture na naši lokaciji, torej postavitev polnilnic, tako klasičnih kot hitrih.  

Kako hitro načrtujete, da bo tudi v tem segmentu v Sloveniji mogoče videti več električnih vozil? 

E-mobilnost je že konkretno med nami in tako lahko v segmentu transportne industrije povečanje števila električnih vozil pričakujemo že v letu 2024. Posledično se bo tudi gradila infrastruktura, namenjena njihovemu polnjenju. To bo omogočalo, da se bosta še dodatno povečala število električnih vozil in interes strank za njihov nakup. 

Kaj ste že realizirali v sodelovanju s Porsche Slovenija in znamko MOON ter kaj še načrtujete?  

Električna službena vozila in AC-polnilnice zanje, sončna elektrarna ter sistem za upravljanje optiMOON so že v fazi priprave na delovanje, v kratkem pa bomo na že pripravljeno lokacijo namestili tudi hitro DC-polnilnico, ki bo namenjena predvsem polnjenju tovornjakov in avtobusov.  

V sistem upravljanja energije bo vključena tudi prihajajoča toplotna črpalka podjetja Kronoterm za ogrevanje in hlajenje, v prihodnosti – ko bomo pridobili dovolj zmogljiv električni priključek, da bo vse to mogoče – pa načrtujemo tudi povečanje moči sončne elektrarne in baterijski hranilnik, s katerim bomo še dodatno znižali stroške energije. Za upravljanje se bo uporabljal sistem optiMOON. Prav ta celostna rešitev je prepričala tudi naše kolege v centrali, torej v upravi podjetja MAN Truck & Bus v Nemčiji.