Pomembnost spodbud za prehod na e-mobilnost
Za subvencije za nakup električnega vozila lahko za nakup od 1. 6. 2024 zaprosijo tudi samostojni podjetniki, kar je dodatna spodbuda za trajnostno mobilnost.
Dostavniki z električnim pogonom so primerni zlasti za dostavo v mestih, ki se zaradi skrbi za okolje vse bolj zapirajo za vozila z bencinskimi in dizelskimi motorji. Zato so urbana središča in njihove povezovalne poti primarno delovno okolje za prvo Volkswagnovo električno lahko gospodarsko vozilo. Toda ali je e-Crafter primeren tudi za medkrajevne razdalje?
Preverimo!
e-Crafterjev delovni dan se začenja pri šes-tih stopinjah v oblačnem jutru, ki ga v prestolnici spremljajo pasovi megle. To je rahlo neugodno za električna vozila, saj v mrazu baterije izgubijo kak odstotek zmogljivosti (pa tudi ogrevanje kabine zahteva nekaj dodatne energije), a ker se je dostavnik napajal z energijo na hitri polnilnici MOON, je merilnik pokazal, da je v bateriji dovolj elektrike za 128 kilometrov. Po tovarniških podatkih je doseg z enim polnjenjem do 173 kilometrov, v realnosti, odvisni od značilnosti ceste, vremena in prometnega režima, pa je z e-Crafterjem mogoče povsem brez težav prevoziti vsaj 120 kilometrov. To bi moralo biti čisto dovolj za predvideno pot, a ker v prometu nič ne gre prepuščati naključju, smo predvideli vmesno oskrbo z dodatno količino energije.
Obtežen s približno 150 kilogrami tovora in z dvema članoma posadke je e-Crafter zapeljal po Celovški cesti proti Gorenjski. Vedel sem, da bom s premišljenim pospeševanjem lahko privarčeval kar nekaj energije, in k temu so prispevale tudi hitrostne omejitve na cesti proti Medvodam, kjer se je električni dostavnik spoprijel s prvim vzponom. Ta mu je sicer pobral nekaj energije, a se je na ravnini proti gorenjski prestolnici poraba gibala po pričakovanjih in celo z nekaj regeneracije.
Ker je smiselno prevažati čim več tovora hkrati, je pomembno, da električni Crafter s 3,5 tone skupne dovoljene mase v svoj tovorni prostor z 10,7 kubičnega metra prostornine sprejme do 970 kilogramov tovora. Z drugimi besedami, prostorska zmogljivost in dovoljena nosilnost sta enaki kot pri izvedbi z dizelskim motorjem. Baterija je namreč nameščena v dnu vozila, tovorni prostor z nedrsečo talno površino, pritrdilnimi vodili in oblogami stranic pa je pripravljen tudi za naknadno vgradnjo različnih regalov in druge opreme.
V Kranju so dobro pripravljeni na čas, ko v starem mestnem jedru ne bo več dovoljena dostava z običajnimi lahkimi gospodarskimi vozili. Dostop je že zdaj omejen na jutranje ure, in kdor hoče z dostavnikom do trgovine ali obratovalnice, se mora registrirati s kartico ali številčno kodo.
Med približevanjem mestnemu središču se mi je razkril slikovit pogled na porumenelo jesensko listje dreves na Jelenovem klancu, nato pa sem z očesom ošinil prikazovalnik količine razpoložljive energije. Namesto merilnika količine goriva je namreč pred voznikovimi očmi prikaz napolnjenosti baterije, s preprostim izbirnikom pa lahko voznik dostopa tudi do podatkov o povprečni porabi, trenutnem pretoku energije in preostalem dosegu.
Potovalni računalnik je v tem delu naračunal, da se je doseg po 23 dejansko prevoženih kilometrih zmanjšal toliko, kot da bi električni dostavnik po predvidevanju prevozil tri kilometre manj. Ekonomičen način vožnje se torej hitro izplača.
Sledila je dobrih deset kilometrov dolga pot do starodavne Škofje Loke. Tamkajšnji prebivalci se še dobro spomnijo prometnega zamaška skozi staro mestno jedro, katerega jih je pred nekaj leti odrešila obvoznica v Poljansko dolino. In čeprav je e-Crafter med dostavniki pravi orjak, med vožnjo izkazuje presenetljivo podobne vozne lastnosti kot osebni avtomobil, ima prijetno neposreden krmilni mehanizem, je zelo lahkotno vodljiv in tudi okreten. In to je dokazal prav tam, kjer so se v Škofji Loki nekoč dogajala bližnja in občasno tudi nevarna srečanja tovornjakov, avtobusov in avtomobilov.
Od postaje do postaje
e-Crafterjev električni motor s stotimi kilovati moči tiho premaguje kilometre skozi Poljansko dolino, kjer se cesta skozi Poljane, Gorenjo vas in Trebijo zlagoma vzpenja proti Žirem. Električna lakota je zato nekoliko večja, a kljub temu merilnik količine razpoložljive energije tik pred zadnjim daljšim vzponom ostaja na dobri polovici. Hkrati je še vedno dobrodošla hipna odzivnost motorja, saj veliki dostavnik brez težav vozi navkreber in se ne upeha, tudi če je tovorni prostor obremenjen. Žiri, gospodarsko še vedno razmeroma cvetoč kraj, so tretja postaja tokratne poti. Imajo vse, kar potrebuje največje naselje v dolini, manjka jim le še električna polnilna postaja, kajti električna mobilnost postaja vse bolj zanimiva tudi v teh krajih.
Za električnim dostavnikom je polovica načrtovanega kroga in naslednji del pelje iz Žirov skozi Rovte do Logatca. Sprva je cesta ravna in široka, nato se zoži in začne vzpenjati. Vmes je nekaj nepreglednih ovinkov, na katerih mora e-Crafter ponovno pokazati svojo okretnost. Do vasi Rovte je treba premagati nekaj metrov višinske razlike, a me prav nič ne skrbi, da bi se do predvidene oskrbe z energijo zgodil električni mrk.
In končno Logatec, kjer je čas za odmor. S sopotnikom sebi privoščiva zasluženo kavo in rogljiček, e-Crafterju pa dobre pol ure hitrega polnjenja. Merilnik pokaže, da je baterija skoraj do treh četrtin napolnjena z elektriko, kar je več kot dovolj za vožnjo do cilja v Ljubljani.
Za konec e-Crafterja po-enem po avtocesti z njegovo največjo hitrostjo 90 kilometrov na uro, kar je v gostem prometu primorskega avtocestnega kraka in ljubljanske obvoznice povsem dovolj. Električni dostavnik je uspešno prestal 122 kilometrov dolgo pot, a tudi vmesno polnjenje morda sploh ne bi bilo potrebno. Na koncu je namreč v rezervoarju ostala dobra polovica goriva, ups, elektrike v bateriji. Ja, tudi drugačnega besednjaka se bo treba privaditi.
VOLKSWAGEN E-CRAFTER L3H3
ŠTEVILNE EVROPSKE RAZISKAVE (MED NJIMI TUDI VOLKSWAGNOVA) KAŽEJO, DA HITROST NA URBANIH DOSTAVNIH POTEH NE PRESEGA 90 KILOMETROV NA URO, VELIKA VEČINA DOSTAVNIH VOZIL PA DNEVNO POVPREČNO PREVOZI 70 KILOMETROV.
Preberite več
Pomembnost spodbud za prehod na e-mobilnost
Za subvencije za nakup električnega vozila lahko za nakup od 1. 6. 2024 zaprosijo tudi samostojni podjetniki, kar je dodatna spodbuda za trajnostno mobilnost.
Potrebujete e-polnilnico?
Izberite vrhunsko polnilnico s podporo brez kompromisov - in izkoristite subvencijo.
»Prometa res ne obvladujemo«
Kako do zelenega prehoda, kakršnega si Slovenci zaslužimo? Pogovarjali smo se z odličnim poznavalcem tega področja, dr. Slavkom Ažmanom, vodjem poslovnega upravljanja v Porsche Slovenija.