»Cilj: baterije naj zdržijo toliko kot avto«

16.08.2022

Frank Blome, v preteklosti vodja Volkswagnovega Centra za odličnost baterijskih celic, zdaj pa izvršni direktor VWjevega podjetja PowerCO, ki je zadolženo za razvoj baterijskih modulov in komponent za celoten koncern, pojasnjuje, kako baterije spreminjajo avtomobile, kaj bi vozniki morali vedeti o polnjenju svojih e-avtomobilov in kakšen napredek lahko pričakujemo v naslednjih generacijah baterijske tehnologije.

»Cilj: baterije naj zdržijo toliko kot avto«

16.08.2022

Franc Blome

Se kupci lahko zanesejo na to, da bodo baterije v njihovem e-avtomobilu skupine VW delovale tako, kot morajo? Da, popolnoma. Pri naših novih električnih modelih smo avto pravzaprav zgradili okrog baterije, tako da je na voljo dovolj prostora za shranjevanje energije. To nam omogoča doseg vožnje do 550 kilometrov, in to ob dostopnih cenah. Baterijski moduli so bili v preteklosti razporejeni na različnih mestih v avtomobilu. Zdaj je baterija kompaktno postavljena med osi v podvozju. To pomeni, da imamo centralno distribucijsko točko energije, kar je ena od velikih prednosti naše nove platforme električnega pogona MEB.

Kako dolgo dejansko zdržijo baterije? Naš cilj je, da bodo baterije zdržale tako dolgo kot avtomobili. A tudi vozniki lahko vplivajo na življenjsko dobo baterije. Običajno, AC polnjenje je za baterije boljše od hitrega, polnjenje samo do 80 namesto do 100 odstotkov, razen, kadar se odpravljamo na daljšo pot, pa prav tako podaljšuje njihovo življenjsko dobo.

Pa ni nekoliko nepraktično, da avtomobila ne napolnimo v celoti? V veliki večini primerov je 80 odstotkov več kot dovolj. Mnogi lastniki e-avtomobilov se vozijo na kratkih razdaljah, na primer v službo ali po nakupih. Za to ne potrebujejo baterije, napolnjene do 100 odstotkov oziroma dnevno dosega 300, 400 in več kilometrov. Vozijo se in polnijo avto, ko je to potrebno, po navadi na domači polnilnici. Če želijo, pa seveda lahko avto vselej napolnijo do konca. Na evropskih avtocestah pa je že široka in vedno širša mreža hitrih polnilnic, ki omogoča hitro dopolnjevanje baterije. To je potrebno za voznike na dolgih poteh, na primer med vožnjo na dopust.

Kakšne izboljšave lahko pričakujemo pri prihajajočih generacijah baterij? V zadnjih letih smo dosegli velikanski napredek. Energijska gostota litij-ionskih baterij se je na primer od leta 2014 praktično potrojila, kar omogoča, da je doseg naših novih e-avtomobilov večji. Pričakujem, da bo litij-ionska tehnologija še pomembno napredovala, čeprav ne več s tako dinamiko kot doslej. Naslednji velik preskok bodo verjetno prinesle baterije s trdnim elektrolitom (angl. solid-state, op. prev.). Takšne baterije imajo še večjo energijsko gostoto kot litij-ionske in zato omogočajo večje dosege. So tudi lažje, varčnejše in se dajo hitreje polniti. A trajalo bo še nekaj let, preden bodo pripravljene za bolj množično industrijsko proizvodnjo. To bi se lahko zgodilo med letoma 2025 in 2030.

Surovine so pri proizvodnji baterij ključno vprašanje. Ali nam lahko zagotovite, da se pri rudarjenju in črpanju teh materialov ne kršijo človekove pravice? Vztrajamo, da vsi naši dobavitelji zagotavljajo človeške razmere za rudarjenje, in preverjamo, ali spoštujejo naše dogovore. Nikakor ne želimo izkoriščati otroškega ali prisilnega dela. Spoštovanje človekovih pravic je bistveni del trajnostnih zahtev koncerna Volkswagen. Tudi od vseh naših dobaviteljev zahtevamo, da njihovi podizvajalci izpolnjujejo okoljske in družbene standarde ter standarde skladnosti.

Platforma MEB

Platforma MEB Za električno ofenzivo koncerna Volkswagen ključno orožje je nova skupna platforma za električna vozila (Modularer Elektrobaukasten ali MEB). Ta ni pomembna le z vidika prilagodljivosti in modularnosti, ampak tudi stroškovne učinkovitosti. Nižji stroški izdelave namreč pomenijo večjo cenovno dostopnost električnih vozil. Platforma omogoča različne dimenzijske in karoserijske različice z različnimi prostorninami potniškega prostora, prilagodljiva pa je tudi širina kolotekov.